Po sedmileté odmlce se „Umělecké elektrodivadlo“ opět setkává s fanoušky kino. 9. dubna se zde promítaly filmy nominované na Oscara a řada dalších filmů.
Starověká budova byla donedávna v žalostném stavu, ale v roce 2019 začali odborníci z několika architektonických kanceláří s její rekonstrukcí. Podařilo se jim znovu vytvořit plány, podle jejichž návrhu byla budova v letech 1912–1913 přestavěna. Nové „Art“ není remakem toho starého, ale jeho logickým pokračováním. Restaurátoři vyprávěli o tom, co se skrývalo za zdmi hlavního kinosálu, jak se podařilo zachránit balkon a na co nepomyslel ani geniální Shekhtel.
Barva a světlo
Šedou fasádu „Umění“ s jiskřivou slídou opět zdobí bílé sloupy, nad vchodem a východem jsou basreliéfy v antickém stylu v podobě hlav muž a žena a ve výklencích pod střechou jsou koně závodící na voze s bohem slunce Héliem a býci pomalu jedoucí na voze s bohyní měsíce Selene. Je zde také zobrazen nápis „Artistic Electro-Theater“ – stejný jako za dob Fjodora Šekhtela.
Nejsložitější bylo podle restaurátora vrátit fasádě šektelskou barvu. Museli jsme namíchat různé odstíny, počkat 20 dní na chemickou reakci a poté zkontrolovat výslednou barvu s barvou popsanou v knihách o spotřebních materiálech konstrukčního týmu Shekhtel.
Na fasádě se znovu objevila čtyři okna ve vstupní hale: v sovětských dobách byla obložena cihlami. Bez těchto oken byla architektem plánovaná osvětlovací soustava narušena. Nyní je v kině ještě více světla, než Shekhtel zamýšlel. Strop nad vestibulem se stal skleněným. Sestupuje na zvlněné, zdánlivě se pohybující (v šekhtelském stylu) točité schodiště.
Nemůžete si nevšimnout avantgardního designu na stropě, restaurátoři tomu říkají „lucerna“. „Lucerna a schodiště jsou naším nejvýznamnějším zásahem do historické budovy,“ říká .
Za Fjodora Šechtela a za sovětské éry se nad vestibulem nacházela prázdná půda pod pozinkovanou střechou. Nebyly tam žádné schody. Návrháři, kteří se podíleli na přizpůsobení se modernímu použití, se rozhodli to napravit.
„V moderním kině se musí využít každý milimetr. Kromě toho by zde mělo být několik kinosálů, ale v přízemí pro ně nebylo místo. Rozhodli jsme se tedy předělat podkroví na patro. Aby se nezměnila úroveň střechy, nezkreslil se vnější vzhled budovy, neporušila se jasná šektelská symetrie, postavili jsme schodiště uprostřed haly a vytvořili druhé patro v podobě galerie se dvěma malými kinosály. Navíc, aby nezůstal nevyužitý prostor, přeměnili jsme bývalou obslužnou místnost vedle pravého foyer balkonu na komorní sál a každý foyer má nyní svou kavárnu,“ vysvětluje konzultant architektonického projektu.
Co diváci nevěděli
Když restaurátoři zahájili práce v hlavním foyer kina, objevili za jeho stropem i něco jako půdu. Tento sádrový strop je dědictvím sovětských časů. Zakrýval dvě štukové římsy navržené Shekhtelem a alabastrové větrací mřížky, jako by byly upleteny ze stonků a květin. Římsy byly kompletně zrestaurovány a vyřezány nové prvky na základě vzorků těch dochovaných.
„Mříže nejsou součástí bezpečnostního prvku, ale jsou docela zajímavé. Původní verzi nebylo možné zachránit, protože alabastr je křehký, ulpíval na něm prach a špína a tyče se delaminovaly. Nahradili jsme mřížky kovovými, čímž jsme znovu vytvořili Shekhtelovu kresbu,“ říká Denis Pisarev.
Strop zablokoval další důležitý detail – vitráž. Jedná se o dřevěnou mříž pokrývající celou stěnu se sklem v buňkách, jako na verandě. V sovětských dobách byla vitráž nahrazena běžným plastovým oknem. Nyní se vrátil na své původní místo. A před ní byla instalována fontána. Před uzavřením Khudozhestvenny zde byla ministage.
„Fontána byla na původní kresbě od Fjodora Šekhtela označena, avšak bez jakéhokoli upřesnění: půlkruh a nápis „Fontána“. I když, když otevřeli patra, našli základnu pro fontánu. Jak to Shekhtel vymyslel a realizoval, se už nedozvíme, protože fontána byla ztracena. Naši kolegové přišli s vlastní originální instalací na téma voda,“ vysvětluje Denis Pisarev.
Nová fontána ladí s vitráží. Jedná se o systém kovových tyčinek, baněk a skleněných kuliček, kterými protéká voda. Mezi nimi jsou květináče s čerstvými květy svlačec. Skleník je další nápad Shekhtelu, který byl zničen během sovětských časů.
„Za Shekhtel tu rostly palmy. Momentálně jsme omezeni na instalaci. Kresby na stěnových panelech nás navíc odkazují k tématu vegetace,“ dodává Daria Paramonova.
Po stěnách foyer se táhne pás panelů s šedozelenými stromy jako filmový pás. Tyto prvky jsou odnímatelné. Lze je snadno nahradit plakáty, hracími plakáty nebo fotografiemi herců.
Balkonové drama
Z foyer se ocitneme v hlavním kinosále divadla Khudozhestvenny. Historie obnovy tohoto areálu připomíná detektivku.
„Horní část haly zabírá balkon, který je podepřen sloupy. Podle všech práv musela být tato struktura odstraněna. Za prvé, sloupce blokovaly výhled na obrazovku. Za druhé, podlaha Shekhtelovy doby byla rovná, což je v moderních kinech nepřijatelné, a balkon neumožňoval její zvednutí nebo naklonění: publikum v horních řadách by se o tento balkon opřelo. Ale pochopili jsme, že balkon a sloupy je potřeba zachovat,“ vzpomíná Daria Paramonova.
Restaurátoři podle vlastního vyjádření bojovali o kompozici „do poslední omítky“. Podlaha se nakonec vzhledem k obrazovce nezvedla, ale snížila. „Když se podíváte na boční dveře, kudy vcházeli diváci, uvidíte, že tak trochu visí nad podlahou. Ve skutečnosti zůstali na svých místech. Podlaha spadla,“ vysvětlují restaurátoři.
Sloupy byly v havarijním stavu. Bylo nutné je vyměnit. Inženýři vytvořili kovové podpěry, které byly umístěny pod balkonem, a mezitím byly postaveny nové sloupy. Jejich horní části – hlavice – jsou z doby Shekhtelu: architekt, milovník antické mytologie, zobrazil hlavu boha Dionýsa a listy akantu.
„Podél balkónu jsme umístili dubovou dýhu na historické zábradlí z borovice. Toto madlo jsme objevili pod vrstvami dřevotřísky. Zadní a přední část balkonu se neměnila, pouze bylo provedeno místní otevření, aby se zjistilo, jak byl konstruován. Pod omítkou byly kované konzoly, na které byly svisle nacpané zakřivené dřevěné bloky. Přes omítku byly očištěny dekorativní prvky: šípy, pochodně, stuhy. Očistil je od barvy a prachu. Před renovací se zdály beztvaré,“ říká Denis Pisarev.
V provozní místnosti za balkonem restaurátoři našli fragmenty kazetového stropu Shekhtelu: jeden byl přes celý sál, ale v 50. letech byl nahrazen běžným, nabíleným. Pod vrstvou barvy byla skryta i mříž, na které lustr držel. Nyní byl vláknocementový strop, stejně jako okno z barevného skla ve foyer, předělaný s náznakem Shekhtelových kesonů a mřížka byla vyčištěna. Ukázalo se, že jeho vrcholy jsou propletené akantovými listy.
Kasetový strop není jen poctou Shekhtelově architektuře. Rámy hrají zvláštní roli: mezi nimi je namontováno zvukové zařízení.
„Kinosály jsou obvykle ověšeny reproduktory. Je to nutné. Do historického prostředí se ale nehodí. A náš tým speciálně odletěl do Londýna, aby se setkal se zvukovými specialisty, kteří pro tento sál navrhli 54 reproduktorů. Část zařízení je skryta pod stropem a část za zdmi,“ vysvětluje Daria Paramonova.
Zdi mají jiný příběh. V původní verzi byly jednoduše omítnuté. Samozřejmě nechybělo odhlučnění. Moderní standardy pro stavbu kin vyžadují pokrytí stěn sálů minerální vlnou nebo jinými analogy, aby zvuky nepronikaly ven. Tento materiál je vzhledem k designu Shekhtel vzdálený.
„Rozhodli jsme se obložit stěny akustickou omítkou. Skládá se z mnoha kuliček, které se nanášejí v několika vrstvách. Dutiny mezi nimi tlumí hluk. Z této omítky vyrobili rustikace – stylizované kameny podle Shekhtelových kreseb. To znamená, že jsme použili technologii na křižovatce restaurování a adaptace,“ vysvětluje Daria.
Je pravda, že kvůli aplikaci akustické omítky musely být zachovány basreliéfní věnce nad bývalými vstupy do kina. Originály skončily uvnitř zdí a jejich repliky byly aplikovány na omítku. Ale basreliéfy nad dveřmi znázorňující bitvy mezi kentaury a lapithy byly zachovány.
„Kentauři přežili sovětské časy. Byly dokonce obnoveny. K restaurování byl bohužel použit obyčejný cement. Usekli jsme to z nosů, prstů a mečů Lapithů,“ vzpomíná Denis Pisarev.
Další změnou v kinosále je basreliéf nad plátnem znázorňující dva symetrické mořské koníky s rybím ocasem (hipocampy) držící cedulku s datem „1912“ – rok vzniku kina. byl přestavěn podle Shekhtelova návrhu. Za sovětské éry byl původní zbořen. Restaurátoři znovu vytvořili basreliéf z fotografií a analogů.
Pokračování Shekhtel
Celý interiér „Umění“ je plný Shekhtelových nápadů. Pravé foyer, vedoucí na balkon, má regály připomínající vitráž a kazetový strop. V šedomodrých stěnách severního foyer jsou výklenky, jako by byly určeny pro basreliéfy, a bílá křesla opakují křivky Shekhtelského schodiště.
„Schodiště vedoucí do severního foyer je historické, navrhl ho Fjodor Šechtel. Z originálu zbývají pouze dva kroky. Zbytek jsme prošli a dali dohromady. Obecně ale zůstal design schodiště stejný. Dřevěné zábradlí bylo také vyrobeno podle Shekhtelova návrhu. Vzali jsme podobný z domu na Bolšaja Sadovaja, kde architekt bydlel, a vyrobili jeho repliku,“ prozrazuje tajemství Denis Pisarev.
Mimochodem, severní foyer je nyní přístupné z ulice. Vzhledem k tomu, že se hlavní kinosál proměnil v amfiteátr se sestupnou podlahou, mohli restaurátoři vytvořit v dolní části stěny dveře, které nejsou zvenčí viditelné. Do Chudozhestvennyj se tak dostanou nejen návštěvníci filmových představení, ale i ti, kteří chtějí posedět na historickém místě u šálku kávy.
„Obnovili jsme vše, co obnovit šlo. Vše, co zůstalo v zákulisí, bylo neznámé, nedokončené, vzniklo. Naším konceptem není napodobovat Shekhtelův design, ale vyvinout nový, moderní styl, který by zapadl do Shekhtel’s,“ říká Daria Paramonova.
Podle odborníků končí restaurování tam, kde začíná fantazie. V Khudozhestvennoe se práce neprováděly na základě představivosti, ale na základě dovednosti a porozumění myšlenkám skvělého architekta.
Přečtěte si také:
Křečové žíly žijí ve věku 17 let
Odstranit glabelární vrásky forum 6 fáze
Profesionální maska proti vypadávání vlasů
Vypadávání vlasů co dělat pro ženy doma fórum
Při ohýbání koleno bolí na vnější straně co
Důvod padání vlasů na temeni hlavy, když sedí v chatě, odpovídá
Karnevalová postava valya před a po hubnutí, co dělat
Kompresní punčochy pro muže idealistické
Masti pro anatomii artritidy nohou
Cvičení na spalování tuků pro hubnutí pro začátečníky cs6
Tabulka číslo 6 pro dnu, recepty z
Hodnocení nejlepších prostředků na plíseň nehtů na nohou
Onycholýza lék na léčbu nehtů pokud
Imunita je nula stop smrad 100 000 000
Jaká je teplota při zánětu kyčelního kloubu
Ascorutin na křečové žíly na nohou s jablečným octem
Mastná pokožka hlavy a vypadávání vlasů, jaké testy podstoupit
Vypadávání vlasů
Co nejíst při akutních hemoroidech a co nejíst
Fórum o léčbě ramenního kloubu symptomy a léčba