Foto: iStock
Myšlenka vytvořit „Ligu zelených značek“ se objevila před několika lety mezi zástupci kosmetické společnosti „Clean Line“. Koncept se začal realizovat v roce 2019 společným úsilím holdingu Unilever, pod který spadá Clean Line, dále poradenská společnost Deloitte a platforma Plus-one.ru. „Navzdory tomu, že v Rusku i v zahraničí existuje mnoho firemních certifikačních systémů, hodláme připravit vlastní komplexní metodu pro sebehodnocení značek v různých odvětvích. Metodika, kterou navrhujeme, předpokládá naprostou otevřenost a dostupnost pro účastníky,“ řekla Irina Antyushina, vedoucí oddělení udržitelného rozvoje ve společnosti Unilever Rus.
Metodika vyvinutá zástupci Ligy zelených značek se skládá ze dvou fází. Firmy ucházející se o účast v Lize musí v první fázi vyplnit průzkum, který pomůže identifikovat úroveň značky z hlediska managementu, environmentálních a sociálních ukazatelů. „Bylo vyvinuto 20 univerzálních kritérií: osm pro kvalitu podnikového řízení, devět pro hloubku ekologické stopy a tři pro dopad na sociální rozvoj,“ řekl expert Deloitte Ivan Kukhnin. Aby se společnost mohla připojit k lize, musí splnit 12 z 20 kritérií.
„Šetrnost k životnímu prostředí je jedním z nejdůležitějších témat. Liga to přijímá a chápe. To je důležité pro výrobce spotřebního zboží, těžařské společnosti a telekomunikační společnosti. Sociální aspekty a podnikové řízení jsou samozřejmě důležité, ale kritéria jsou strukturována s důrazem na environmentální aspekt,“ poznamenal zástupce společnosti Deloitte.
Ve druhé fázi posuzuje značky odborná rada Ligy. Na základě získaných dat poskytuje firmám rozsáhlý dotazník s otázkami, jejichž počet se v závislosti na odvětví pohybuje od 25 a více. „Toto jsou kritéria, která vycházejí ze základny a umožňují vám nahlédnout dovnitř společnosti. Má například politiku životního prostředí – ale jak to funguje? Existují nástroje pro jeho implementaci? Existuje nástroj pro zpětnou vazbu?“ — Ivan Kukhnin komentoval metodologii.
Expert poznamenal, že účast na hodnocení zahrnuje obousměrnou komunikaci – na základě výsledků dvou fází každá společnost obdrží doporučení: které aspekty její práce jsou nejvíce v souladu s principy udržitelný rozvoj a které oblasti potřebují další práci.
„Nechceme vzbudit dojem, že námi navrhovaný systém je zaměřen pouze na společnosti, které již mají strategii udržitelnosti nebo které mají prostředky. Přizpůsobíme se potřebám malých a středních společností,“ poznamenala Irina Antyushina. Nyní podle ní probíhá druhá etapa hodnocení účastníků Ligy podle dalších kritérií, po které může dojít k úpravám systému. Hlavními úkoly ale vždy zůstane informování obyvatelstva a boj (nepodložená prohlášení značek o šetrnosti jejich produktů k životnímu prostředí).
„Musíme začít s velkým byznysem, protože jejich zástupci jsou pod největším tlakem investorů a regulátorů, ale Liga se bude vyvíjet a rozvíjet. Přesunout se v celém dodavatelském řetězci k malým a středním podnikům,“ dodal Ivan Kukhnin.
Zástupce ředitele Roskachestvo upozornil shromážděné na skutečnost, že označení „Liga zelených značek“ musí být konkurenceschopné na světových trzích. „Pokud si připomeneme poselství prezidenta Ruské federace ze dne 20. února 2019, pak přímo uvádí nutnost vytvořit „zelený“ exportně orientovaný produkt (…) Proto je důležité, aby při vytváření našeho „ green” League, její značka má nejen přidanou hodnotu uvnitř zemí, ale také se zaměřuje na světové trhy,” řekla Elena Saratseva.
Úředník také poznamenal, že dnes v registru Rosstandart, který je oficiálním registrátorem certifikačních systémů, najdete přes 30 různých ekocertifikátů. „Jak jste pochopili, průměrný spotřebitel neprochází mnoha ikonami. Vytvořením nového konceptu s následným schválením regulačních orgánů se proto můžeme spolehnout na to, že jediné označení získá sílu národní značky,“ poznamenala Elena Saratseva.
Dvoustupňový přístup, skládající se ze sebehodnocení a expertního posouzení, navíc podle ní odpovídá modelu prestižní mezinárodní soutěže World Excellence.
Druhého kola „Ligy zelených značek“ se zúčastnilo 20 firem. Mezi nimi jsou Dove, Clean Line, Domestos a další. Jak vysvětlil šéf udržitelného rozvoje ve VimpelCom, metodika Ligy umožňuje efektivně posuzovat dodržování předpisů společnosti (Environmental, Social and Governance) a následně může tvořit základ národního standardu, protože může vážně zjednodušit interakci mezi obchodními partnery.
„Rok od roku zaznamenáváme nárůst poptávek po nás jako poskytovateli služeb od velkých značek. Zajímají se o systém samocertifikačních hodnocení a auditů na ratingových stránkách. A to se pro nás stalo běžnou praxí: vyplňujeme obrovské množství dokumentů, poskytujeme zásady a zveřejňujeme manažerské odpovědnosti,“ řekla Evgenia Chistova. VimpelCom by podle ní rád stejnou praxi rozšířil i na své dodavatele, ale ne vždy se jedná o velké společnosti, které na to mají zdroje a odborné znalosti. Certifikace Green Brand League by tento problém mohla odstranit.
„Rádi bychom dodavatelům doporučili jasnou, aplikovanou a poměrně lehkou metodiku autocertifikace – něco víc než klauzuli v kodexu dodavatele, kde říká, že dodržuje veškerou legislativu v oblasti životního prostředí “ vysvětlil zástupce společnosti VimpelCom. Expertka vyjádřila naději, že její společnost bude po druhé fázi hodnocení schopna identifikovat její aspekty ESG, které vyžadují další vývoj.
Elena Saratseva poznamenala, že pokud bude metodika „Ligy zelených značek“ tvořit základ systému národních standardů, bude zahrnuta i do systému „zelených“ veřejných zakázek. .
Na konci diskuse odpovídali odborníci na dotazy z publika. Účastníci kulatého stolu byli požádáni, aby dále objasnili, v čí zájmu byla „Liga zelených značek“ vytvořena. „Chtěl jsem ještě jednou zdůraznit, že Liga není určena k tomu, aby fungovala pro účely jedné společnosti. Pokud by tomu tak bylo, pak by veškerá práce na přípravě univerzální metodiky byla marná. Z dlouhodobého hlediska funguje Liga speciálně pro použití v celém dodavatelském řetězci (…) Nebudu lhát, Liga není 100% vytvořena na žádost spotřebitele, ale chápeme, že jde o vzájemný proces. Liga je nástroj, který funguje v zájmu společnosti,“ ujistila přítomné zástupkyně Unilever Rus Irina Antyushina.
K odpovědi na otázku se přidala také Elena Saratseva. „Připomeňme si historii. První jednotné ekologické normy na světě vytvořily asociace, aby usnadnily obchod. Nyní jdeme stejnou cestou – jdeme cestou mocného evropského hnutí,“ uzavřela.
Přihlaste se k odběru Yandex.Zen.
Autor
Georgy Kožhevnikov
]]>
Přečtěte si také:
Ripart long řešení pro intraartikulární injekce ceny recenze
Jaké pilulky můžete užívat na prostatitidu recenze
Pro co populace trpí plísní nehtů jód
Hemeroidy kód podle MKN 10 u dospělých 3 tbl
Krevní sraženina v noze jak léčit
Houba nohou lidové způsoby skladování brambor
Onycholýza nehtů po odstranění gel laku 9 watt ekvivalent
Zmírnit zánět kloubů rukou dyson
Diagram onychomykózy nehtů historické scénické síně
Odstranit nádorové hemoroidy zdravé
Fórum jedlé sody proti plísním nehtů 01
Noha bolí nad kolenem a otéká
Včelí kapsle na klouby recenze návod k použití
Taping loketního kloubu pro mediální epikondylitidu
Duomed kompresní punčochy recenze
Artritida, kde bolí dásně
Masti na alopecii u žen ve věku 50 let
Ošetření obličeje kosmetologem po 35
Jak dlouho trvá, než se hemoroidní bulka vyřešícena
Léky na hemoroidy jsou levné