„Slunce žije v každém z nás, a zatímco jeho světlo je před námi skryto, jsme odsouzeni k prázdné a nesmyslné vegetaci. Ale přichází okamžik, kdy přichází inspirace,“ sdílí své zdroje inspirace návrhářka, která se již několik let účastní Jekatěrinburského týdne módy.
Co návrhářům brání
Naděžda Litvinová, : Taťáno, vidíš módní svět ze zákulisí, znáš jeho tajemství – myslíš, že se v Rusku a na Uralu zvlášť naučili šít krásné oblečení?
Tatyana Vavilova: Dnes v Rusku existuje velké množství ochranných známek, které nejsou o nic horší než evropské v kvalitě a úrovni designu. Na mezinárodní módní výstavě Collection Première Moscow obsazují domácí výrobci dva velké pavilony.
Hlavní podíl spotřebitelů (asi 75 %) módních značek a značkového oblečení je ale přesto soustředěn ve dvou městech – Moskvě a Petrohradu. A jen 25 % připadá na jiná ruská města. Nabídka módního oblečení se bohužel tvoří na úkor zahraničních návrhářů, s Evropou na prvním místě. V evropských zemích (například Itálie) stát podporuje výrobce oděvů a návrháře financováním jejich propagace na jiné trhy. Mají také velkou konkurenční výhodu – rozvinutý systém módního průmyslu.
Jedním z hlavních důvodů pomalého rozvoje módního průmyslu je nedostatek surovin a technologií v Rusku. Výrobci oděvů používají dovážené vybavení a dovážené suroviny. Ruský módní průmysl se právě začal formovat.
Módní průmysl je především rozvinutá infrastruktura (přítomnost velkého množství výrobců surovin – látek, pletenin, komponentů), polygrafických podniků a různých typů dokončovací práce (digitální, sublimační tisk, výšivky, kamínky, flockování atd.), designové kanceláře se vzorovým základem, šicí a pletací výrobní prostory na míru pro zakázkovou výrobu. A produkt je také potřeba propagovat, a k tomu potřebujeme PR lidi, novináře, fotografy.
Pokud jde o uralské módní návrháře, rozdělil bych je do dvou kategorií. První jsou značky, které fungují v rámci globálních trendů. Jsou to především dynamicky se rozvíjející mladé společnosti 12Storeez, USHATAVA, Namelazz. Dodržují zákony módy, zachovávají módní barvy, sortiment typů, siluety a proporce a využívají moderní přírodní materiály. Druhou kategorií je značkové oblečení, kdy má módní návrhář svůj vlastní specifický vývoj, vlastní vyvinutou metodu výroby a nanášení povrchové úpravy, jedinečný střih atd.
– Je možné, aby si oděvní návrhář vydělal v dnešní ruské realitě slušné peníze, pokud ne?
– Ano, a nápadným příkladem toho je jekatěrinburská značka 12Storeez. Za pět let dosáhla společnost od nuly miliardového obratu, dnes má síť tucet a půl obchodů, centrála je v Moskvě a třetina tržeb se realizuje online. Věci značky nosí s radostí (a mluví o tom zdarma!), , , a další hvězdy.
Probuzení ohnivého ducha
– Co bylo inspirací pro vaši kolekci pro Fashion Week?
– Kolekce jaro-léto se jmenuje „Probuzení sluncem“. K jeho vytvoření mě inspiroval letní výlet do dolmenů severního Kavkazu. Záhady starověkých kamenných staveb dodnes pronásledují archeology, jasnovidce i běžné turisty. Když jsem byl na tomto silném energickém místě, paprsky ranního slunce inspirovaly téma budoucí kolekce. Síla slunce, které probouzí a oživuje život, se stala zdrojem inspirace. Slunce žije v každém z nás, a dokud je jeho světlo před námi skryto, jsme odsouzeni k prázdné a nesmyslné vegetaci. Ale přichází okamžik, kdy přichází inspirace, náhle přicházejí na mysl jasné a zářivé nápady. Jakási neznámá síla vás vybízí k akci, jako by polední paprsky hořely… Díky energii slunce se řítíte ke svému cíli a ničíte vše, co vám stojí v cestě… A když je ohnivý duch probuzen, život je plná nových barev a zvuků se vaše duše prohřeje a rozzáří.
Tento emocionální stav jsem se snažil přenést do své kolekce oblečení. V něm je většina detailů řezána polovičním sluncem, výrobky mají mnoho radiálních záhybů a záhybů. Kulaté tašky ve tvaru slunce dotvářejí vzhled.
Naše kolekce využívá všechny nejmódnější trendy: pozornost k detailu – důraz na otevřená záda, tenká ramínka, řasící efekt na sedlu nebo poličce produktů na rameno, asymetrické zavinování, multi- detaily úrovně, zakryté knoflíky, ostré límce, široká linie ramen, nášivky a odnímatelné kapsy, na nich tvarované klopy. Pokud se budeme bavit o sortimentu druhů oblečení, tak dnes je z čeho vybírat, na přehlídkových molech jsou trenčkoty, objemné „trenérské“ bundy i bundy se zúženým pasem, maxi šaty a sukně, culotte, halenky s otevřená záda a přehození na prsou, tabardy, topy s americkými průramky… Hledej svůj styl!
Milleniálům záleží na procesu
– Kdo dnes nakupuje značkové oblečení? Je mezi náročnou ruskou veřejností trendem levný produkt pro masový trh, nebo se stále jedná o jednodílný samostatný produkt?
– Na trhu s oblečením je podle mě naprostý chaos. V obchodech na masovém trhu najdete stylové a módní zboží za dostupnou cenu. A naopak, existují produkty od imaginárních designérů za nadsazenou cenu, které neposkytují žádnou hodnotu (žádný nápad na design, nízká kvalita použitých materiálů a šití, špatné padnutí produktu).
Spotřebitelem značkového oblečení a oblečení pro masový trh je zpravidla jedna a tatáž osoba. Dnes začíná formování poptávky po módním produktu na internetu, sociálních sítích a doprodej probíhá v showroomech nebo obchodech. Hlavními spotřebiteli je generace mileniálů, mladí lidé ve věku 20–35 let, kteří se zabývají digitálními technologiemi.
Výrobci oblečení to mají čím dál těžší, protože potřebují nejen vytvořit módní produkt, který odpovídá světovým trendům, ale také investovat do rozvoje fotografického obsahu a dokonce i krátkých filmů, které charakterizovat určitý životní styl s cílem posunout rozlehlost internetu. Koneckonců, online generace nemá radost z výsledku nákupu, ale z procesu.
– Když už jsme u sociálních sítí. Často se zdá, že designéři špehují jejich nápady na sociálních sítích a v ulicích…
– To je normální. Rusko není světový módní trendsetter. V tomto ohledu návrháři pracují v souladu s těmi globálními trendy, které diktují přehlídková mola Paříže, New Yorku, Londýna, Milána. Samozřejmě byste se neměli zapojovat do čistého plagiátorství, ale pro analýzu a inspiraci se rozhodně musíte podívat na designové nápady jiných lidí.
Je třeba dodat, že ruské federální maloobchodní řetězce a výrobci „importují“ oděvní design. Při zadávání zakázky na výrobu často využívají již hotové návrhy dostupné z továren a zařízení na výrobu oděvů. To platí zejména pro boty a doplňky.
Foto: Taťána Vavilová, zakladatelka TM Viva Divali
Přečtěte si také:
Pedikérské ošetření plísní rychle za domácí cenu
Plíseň na nehty s octem
Diferenciální diagnostika revmatoidní artritidy 2016
Levné čípky na krvácivé hemeroidy pro ženy
Je částečná alopecie
Bylina ptačí křídlatka a pšeničná tráva na prostatitidu recenze
Co je to mykóza nohou příznaky 1
Ranní ztuhlost malých kloubů cena
Po dnavém záchvatu vás prst bolí dlouhou dobu
Saikova dieta 7 dní 8 chipmunků
Pokud nahradíte večeři kefírem můžete zhubnout recenze
Recenze houby na nohou léčba analogy jodomarinu
Uretritida je pohlavně přenosné onemocnění
Chci si nechat narůst vlasy po krátkém sestřihu etapy
Koupit čípky na hemoroidy rakytníkový olej
Cvičební terapie koxartrózy kyčelního kloubu část 1 2
Revmatolog Pavlovo ceny
Ocet tělo kožní plíseň pro
Rizikové faktory pro rozvoj revmatoidní artritidy kolena
Léky na hemoroidy Evalar